Home Ads

Friday, September 22, 2017

In-Complete Creature

Oleh : Miin Minn




“Ada awek bogel ke kat luar tu Alex?!” Satu suara yang kuat dari depan melenyapkan khayalan aku. Aku menoleh ke hadapan secara tidak sedar. Seorang wanita yang cantik lagi comel lingkungan 28 tahun yang berambut merah melihat aku dengan muka yang tak puas hati. Aku tahulah umur aku dah nak masuk 18 dalam 2 bulan lagi tapi tak semestinya dia kena cakap begitu dengan aku.

“Saya dari tadi panggil nama awak pastu buat bodoh je, saya bukan mengajar kat luar tingkap tu!” marah cikgu Audrey sambil mencekik pingang melihat kearah aku. “Saya mengajar kat depan. Sebagai denda awak berdiri kat luar sampai habis masa saya!”

Biarpun cara dia cakap agak lucah didengar tapi itulah dia, cikgu Audrey. Perwatakan dia di sekolah dengan di luar sangat berbeza. Aku tau bukan sebab apa. Dia pernah tegur aku masa aku dalam perjalanan ke rumah, siap pelawa aku naik kereta lagi nak hantar aku balik. Aku bukan sombong tak nak ikut tapi masalahnya itu bukan kereta dia, yang pandu tu Joshua, budak tingkatan 6 atas, boyfriend cikgu Audrey.

Satu kelas gelakkan aku. Tanpa berfikir panjang aku bangun dari kerusi dan terus keluar dari kelas tanpa menoleh siapa-siapa pun termasuk cikgu Audrey. Cikgu Audrey hanya diam melihat aku berlalu pergi dengan beg sekolah aku. Aku tak peduli apa orang nak kata kat aku, aku bukan ada ramai kawan pun kat sekolah ni. Apa boleh buat, aku memang bukan jenis mesra rakyat.

Selang beberapa langkah berjalan, tiba-tiba “Alex!” satu suara dari belakang menyapa aku.

Aku menoleh, itu Mike. “Eh, Mike,” sapa aku.

Mike membalas kembali dengan senyuman.

Dengan ibu jari aku menunjuk bilik darjah di belakang. “Aku baru kena halau keluar oleh bohsia rambut masak tadi, so aku pun dah malas dok kat sekolah ni, baik aku balik rumah.”

“Haha. Ye ke? Aku pun baru nak balik. Bosan duduk dalam kelas, semua member-member aku dah keluar awal dah. Dorang tunggu aku kat Mc.D dekat petrol pump.” Mike berlalu melepasi aku. “Kalau ko nak keluar jom ikut aku. Aku tunjuk jalan cun,” katanya tanpa melihat aku.

Tiba-tiba aku merasakan sesuatu tidak kena. “Eh Mike kejap!” Aku menahan Mike.

Mike menoleh kebelakang memandang aku. “Pehal lagi ni? Cepat la nanti Security Guard lalu sana susah pula kita nak keluar.”

“Tak, tak de apa.” Aku menunjuk ke arah belakangnya. “Cuma aku pelik mana beg kau?”

“Oh, pasal beg pun nak kecoh ke, aku pi sekolah memang tak bawak beg pun. Dah la. Cepat!” Mike terus berjalan. Aku hanya diam dalam ke hairanan lalu mengekori Mike dari belakang.

Aku dan Mike berjalan turun dari tingkat 4 ke tingkat bawah dan pergi ke belakang bangunan sekolah di mana di sana terdapat sebuah pagar batu—memang menjadi tempat untuk pelajar-pelajar sekolah ponteng. Mike ni memang pelajar bermasalah tapi cikgu-cikgu sayang nak buang dia sebab dia kira pelajar genius kat sekolah ni, dia tak pergi melanjutkan pengajian ke University pun sebab kawan-kawan dia masuk tingkatan enam. Hmm. Entah apa yang difikirkan Mike.

Mike melompat memanjat pagar tu dan duduk di tengah pagar. “Alex, campak sini beg ko, nanti senang ko panjat,” kata Mike menghulurkan tangannya tanda sedia menyambut beg aku.

Tanpa berfikir panjang aku melepar beg aku ke arah tangan Mike dan Mike menyambut dengan kemas. “Okay giliran ko. Cepat ah pan—”

“Korang buat apa tu!” satu suara wanita menyampuk dari arah belakang.

Aku menoleh. Itu Hana Fung.

“Alah, kacaulah pengawas poyo ni,” keluh Mike. “Alex, aku tunggu ko kat Mc.D je la. Jangan risau beg ko tak hilang. Aku tunggu sampai kau datang. Wa gerak lu bro.” Mike melambai ke arah aku dan terus melompat, dengan sekelip mata dia hilang dari pandangan, tinggalkan aku sendiri bersama Hana.

Hana, budak tingkatan 6 bawah, seorang pengawas yang amanah, dan seorang yang perfect di mata aku, serta kekasih aku di dalam dunia khayalan aku. Aku memang ada perasaan dengan Hana tapi Hana dah banyak reject lelaki yang nak couple dengan dia. Jadi aku biarkan cinta aku bertepuk sebelah tangan dan menelan segala pahit sebab tak nak terluka kalau nanti kalau aku bagi tahu Hana yang aku suka dia. Memang dia tolak mentah-mentah la, aku siapa di mata dia. Sedangkan Joshua yang hensem dan kaya pun kena tolak ni kan pula aku.

Hana perjalan dengan laju menghampiri aku. “Alex, you tahu tak sekarang ni waktu apa?! Setahu I lah kan, you ni budak baik, kenapa hari ni you pi ikut si Mike tu ponteng pula. Sekarang bak sini kad pelajar you!” kata Hana sambil mengeluarkan buku nota kecil dari poket skirtnya yang terselit sebatang pen biru di dalamnya dan menghulurkan telapak tangannya tanda meminta kad pelajar aku.

Aku tidak mempedulikan apa yang Hana minta dari aku. Aku hanya memandang dia dan buah dada matangnya. Fikiran ku mengkhayal yang bukan-bukan.

“Hello! you! Alexander Qardia!” Hana memetik jarinya beberapa kali di muka aku membuat aku tersedar.

“Ha?! Ye awak?” tanya ku kepada Hana.

“Eh tanya I balik pulak, kad palajar you la mana?!” kata Hana sambil mengangkat keningnya memandang ke arah aku.

“Hemmm.” Aku mengeluh sambil tangan aku mencapai ke arah belakang aku. Oh My God, Beg aku kat Mike, kata ku dalam hati.

Aku menandang Hana tersengeh-sengeh buat muka bodoh dan berkata “Maaf Hana, kad pelajar saya ada dalam beg dan beg saya kat Mike. Tadi baru je campak kat Mike kalau awak perasan.”

“Ha?! Asal plak beg you kat Mike, tak pe. Sekarang you ikut saya jumpa cikgu Steven.” Hana kata sambil menyimpan semula buku nota kecilnya di dalam poket skirtnya lalu menukar pandangan dan menghadap ke belakang lalu berjalan dengan perlahan.

Hana memandang ke belakang, “You tunggu siapa lagi tu? Cepatlah ikut,” lalu berpusing ke hadapan dan meneruskan perjalanan.

Aku masih diam dan kaku di tempat kejadian. Cikgu Steven? Tak nak aku. Tak pasal-pasal nanti dia nak jumpa mama. Dah lah kena marah kaw kaw nanti. Siapa tak kenal cikgu Disiplin cikgu Steven. Dia dengan hantu aku lagi takut dia.

Selang beberapa langkah Hana berjalan dalam jarak lima meter dari jarak aku berdiri. Tiba-tiba terlintas fikiran untuk melarikan diri. Dan Hana pun macam jalan lurus je tak menoleh lagi.

Lari saja lah, hati aku mengarah. Aku pusing ke belakang. Memecut ke arah tembok pagar dan terus panjat.

“Klinggg” secara tiba-tiba duit syiling jatuh dari poket aku. “Babi betullah duit ni, macam mana benda ni boleh ada.” hati aku menggunakan bahasa diam. Hana memalingkan kepala. Oh My God! Dia dah nampak!

“Alexander Qardia!” jerit Hana. “Kalau you lompat keluar I akan pastikan you akan terima padahnya!” Dia menekan kedua tangannya rapat ke paha sambil digenggam dengan geram.

“Hana minta maaf, bukan saya tak nak ikut cakap awak cuma hari ni bukan harinya.” kata ku sambil senyum kepada Hana. Hana semakin dia marah semakin comel.

“Alexande…” belum sempat Hana menghabiskan ayatnya aku melompat ke sebelah pagar. Entah apa perasaan Hana masa ni, mesti sakit hati gila bab—

Tiba-tiba aku merasakan kepala aku sakit yang teramat. Dunia menjadi gelap. Belum sempat kaki aku mencecah bumi pandangan aku bertukar menjadi gelap seperti gelapnya malam yang tidak berbulan dan tidak bernintang.

***

“Alex, kamu dah sedar? Syukur lah.” Mama berkata di sebelah aku. Suaranya lembut dan wajahnya ceria bercampur sedih. Di samping mama ada Hana dan Mike juga. Aku memandang ke arah tingkap berhampiran katil dan susasana sudah gelap. Aku melihat jam jangan aku waktu sudah menunjukkan pukul 8.45 minit malam.

“Mama, Alex kat mana ni? Apa jadi dengan Alex?” Aku berkata dengan nada yang lembut kepada mama sambil cuba bangun dari katil.

“Alex kat hospital ni.” Kata mama sambil memegang tangan ku.

Hana mencelah. “Masa you panjat pagar tembok kat balakang sekolah tadi nak ponteng, you tiba-tiba pengsan. I yang bagi tau cikgu Audrey. Pastu cikgu Audrey call mama you dan bawa you ke sini.”

“Ye ke? Cikgu Audrey mana?” kata aku sambil belihat Hana.

“Dia dah balik, dia ada hal katanya.” Kata Hana sambil bermain talefon pintarnya tanpa memandang aku. “Lagi satu, Cikgu Audrey minta maaf kat you. Tak tau sebab apa. Lagipun mama dan papa I tak de kat rumah sekarang, so dari I tak buat apa-apa kat rumah baik I teman mama you kat sini.”

“Terima kasih Hana.” Kata aku tersenyum dengan sendiri dan Hana memandang aku sekilas dengan wajah yang masih marah dan kembali melihat talefon pintarnya tanpa berkata apa-apa.

“Apa yang jadi dengan Alex mama?” Aku bertanya kepada mama dan melemparkan senyuman.

“Pitam akibat kekurangan darah di otak,” sampuk Mike dengan tiba-tiba. “Kekurangan tekanan darah di bahagian otak menyebabkan otak kekurangan oksigen dan glukos. Apabila ini berlaku, otak akan bertindak pantas menutup peranannya yang tidak penting dan memfokus kepada bahagian kawalan penting seperti pernafasan. Otot-otot akan lembik dan pastinya menyebabkan kau lemah dan terkulai jatuh. Pitam hanya berlaku sementara waktu dan kau akan pulih sepenuhnya apabila darah kembali mengalir dengan baik di bahagian otak.” Sambung Mike dengan penuh yakin.

Aku memandang Mike dengan tidak berkelip dan mengalihkan penglihatan aku kepada mama dan bertanya “Betul ke ma?”

“Doktor kata kamu pitam je yang lain tu Mike yang tambah.” Kata mama melihat aku sambil tersenyum.

Itulah Mike, seorang genius yang bermasalah disiplin. Dia suka menerangkan benda yang orang lain tak tahu.

“Lagi satu mike” Aku memandang mike.

“Kenapa tiba-tiba kau ada kat sini? Bukan kau kata kau gi lepak kat Mc.D ke?” Sambung aku melihat Mike dengan bingung.

“Eh kau ni macam tak nak aku lawat aku je.” Kata Mike. Mama hanya diam semasa kami bercakap dan Hana leka dengan talefon pintarnya.

“Bukan begitu, aku just nak tahu je.” Sambung aku. “Mama kau call kau, pastu kan beg kau kat aku. Aku angkat la call tu dan terangkan yang beg kau. Then mama kau bagi tau kau pengsan dan ada kat sini. Pastu aku pun naik Uber la pi sini.” Kata Mike dengan wajah yang serius.

“Ye ke? Hehe. Terima kasih Mike.” Kata aku sambil tersengih. Seumur hidup aku tak pernah lagi ada kawan yang datang melawat aku ketika sakit. Inilah kali pertama aku. Perasaan gambira bercampur takut bermain di dalam emosi aku kerana mama aku dah tahu yang aku cuba ponteng sekolah.

“Alex, mama nak tanya ni. Kenapa kamu nak ponteng sekolah? Cuba bagi tau mama apa masalah Alex?” kata mama dengan nada yang tak terlalu tinggi tak terlalu rendah serta wajah yang seakan-akan marah tapi tak seperti marah.

Jantung aku seperti di panah petir dan muka aku merah. Soalan inilah yang aku tak nak dengar dari mama. Aku tak tahu nak jawab apa kat mama. Aku tak nak bohong mama sebab aku bukan jenis suka menipu. Lagipun mama seorang yang baik. Dia tak pernah marah aku dengan teruk. Aku tahu dia cuma nak tahu masalah aku sebagai seorang ibu.

“Alex minta maaf mama.” Kata aku menundukkan kepala.

“Alex, mama tak marah, mama cuma nak tahu kenapa Alex nak ponteng.” Kata mama mengubah suaranya dengan nada yang lembut. Mike hanya melihat aku dan mama manakala Hana masih lagi dengan talefon pintarnya.

“Sebenarnya mama. Alex—”

Belum sempat aku menghabiskan ayat aku tiba-tiba satu jeritan wanita kedengaran dari luar wad. Kami semua terdiam.

Dengan perasaan ingin tahu aku bangun dari katil. Tanpa berfikir panjang, aku bergegas ke pintu wad. Menjadi satu tanda tanya di fikiran apa yang terjadi di luar? Mama dan yang lain hanya ikut aku dari belakang setelah aku bangun. Aku menarik tombol pintu dan.

Cecair merah tiba-tiba saha tepercik di muka aku. Seorang lelaki yang tidak memakai apa-apa biarpun seutas benang di badannya dengan perut yang berjahit berdiri dengan posture yang janggal. Rahangnya mencengkam leher seorang jururawat menyebabkan darah merecik di merata. Kain yang berwarna putih bertukar menjadi merah pekat.


Author Image

Miin Minn
Karya pertama dan pertama kali menulis sepanjang ini.

No comments:

Post a Comment

Kembali Ke Atas