Home Ads

Sunday, December 3, 2017

My Life

Oleh : Emily Lyime


Annoying!


Bila kita ada abang, satu sekolah lagi, kita akan dikerumuni para bunga yang nak menggedik dengan abang kita. Trust me, it's annoying! Tak kira senior mahupun rakan sekelas dan seumur, semuanya sibuk tanya pasal abang aku.

"Nak no abang boleh?"

"Daniel minat gadis yang macam mana?"

"Boleh bagi surat ni kat abang tak?"

Abang... Abang!  Dia abang aku la, bukan abang korang! Ada juga mangsa amukan tangan kanan keramatku nanti, yang berjaya mematahkan paip tandas dengan sekali libas.

Korang nak tahu, semua surat diorang aku bako. Ha! Ha! Ha! Jangan harap aku nak biarkan korang menggedik dengan abang aku. He's too innocent. Fikiran dia seperti budak tadika.

Abang aku, Daniel terkenal sebab dia ahli kelab teater sekolah. Ya, aku tak nafi abang aku memang cool ketika berlakon tapi, kenyataannya, Ya Allah, tak tau nak cakap macam mana. Hari ni pun, aku dikerumuni sekumpulan baldi yang merupakan senior aku. "Assalamualaikum. Akak semua nak apa ye?  Saya nak ke kelas ni." Ceh wah! Ayat bajet baik padahal dalam hati dah menyumpah seranah ni!

Salah seorang daripada mereka mendekatiku, bersama satu bungkusan yang dibalut cantik. Aku renung dia. Bercermin mata, pipi tembam, kulit keperangan, ada luka di dahi. Bulu mata tak lentik dan panjang macam abang aku. Mata dia agak kecil, tak sepet.

"Ni, akak ada sediakan makanan untuk abang Najwa. Boleh serah kat dia tak?" Wajahnya merah bila sebut pasal abang.

"Boleh, no problem. Urm, nama akak?" Aku cuba senyum, sambil tanganku menyambut bungkusan yang dihulur.

"Sal... Salsabila."

"Saya bagi bekal ni waktu rehat nanti ye, kak Salsabila."

"Okay. Thanks."

........................................

Aku dekati tong sampah sebelah tandas staff. Bekal yang diberi kubuang tanpa fikir panjang. Sebelum tu, aku dah pastikan kawasan tu clear dari sebarang manusia. Perfect crime kan.

"Good bye kak Salsabila." Senyuman sinis terukir di bibirku.


My Life 1
Author Image

Emily Lyime
Saya masih merangkak dalam menulis. Segala kesilapan amat dikesali. Hope you guys enjoy my story.

No comments:

Post a Comment

Kembali Ke Atas