Home Ads

Sunday, December 3, 2017

My Life

Oleh : Emily Lyime


Susahnya!


Terasa lambat masa berlalu, siput lagi laju mengesot kurasa! Anak mataku dengan jam di pergelangan tangan seperti pasangan kekasih, tak dapat dipisahkan. Setiap saat akan kutatap jam tanganku, begitu juga dengannya. 

Argh! Derita apakah ini!? Menghentam salur darah, menyukarkan oksigen untuk sampai ke otak, mengaburkan mataku yang memang dah rabun ni!

Kurasakan ada sepasang mata merenungku tajam. Pandangan yang mampu memusnahkan lemak dalam salur darahku. Peluh membasahi dahi dan leherku. Berkali-kali kukesat menggunakan sapu tangan Boss Baby. Kipas kelasku rosak, memanglah panas bak ketuhar.

Ku memerah otakku sehingga kering seperti buah anggur yang dibiarkan di bawah hamburan bahang sang mentari. Aku harus mencari jalan untuk menyelamatkan diriku.

Suasana riuh pasar malam dalam kelas tidak kuendahkan. Gelak tawa, hilaian puntianak, jeritan sawan, hentakkan kaki gajah yang menggegarkan kelas. Cis! Menjengkelkan!

Tapi, ini bukan masanya untuk aku bertukar menjadi Black Widow dan membelasah penyangak-penyangak itu semua. Nyawaku lebih utama. Sepasang mata tadi semakin lama semakin hampir denganku. Saat itu juga aku rasa nak ke tandas, sudah tak tahan ni.

"Ha Najwa, kenapa tak isi lagi borang ni semua? Rakan yang lain semua dah hantar." Cikgu Maimun, guru kelasku berdiri betul-betul disebelahku, sambil menghentak jari telunjuknya atas mejaku.

"Kejab cikgu. Saya tengah isthiqarah ni. Banyak sangat pilihan."

Anak mataku menatap borang persatuan, borang kelab, dan borang sukan yang perlu kuisi. Susah betul nak buat pilihan. Tahap susahnya seperti kena pilih antara bihun sup tulang ayam atau bihun sup tulang lembu. Susah beb!

....................................

Akhirnya...

Persatuan : PBSM. 
Sebab : Saja nak cuba.

Kelab : Teater. 
Sebab : together with my brother.

Sukan : Bola tampar. 
Sebab : untuk melatih tangan keramat.


My Life 2
Author Image

Emily Lyime
Saya masih merangkak dalam menulis. Segala kesilapan amat dikesali. Hope you guys enjoy my story.

No comments:

Post a Comment

Kembali Ke Atas