Home Ads

Wednesday, February 15, 2017

Melankolia

Oleh : Abraham Yusoff


Bab 1 - Pedih


Terduduk. Itu je yang termampu aku buat, buat masa sekarang. Sesak. Ya, sesak dada aku tahan sebak tak nak air mata jatuh tapi aku tahu sebenarnya dah lencun muka aku dek linangan kecewa. Aku tak tahu kenapa aku rasa sangat terluka sedangkan aku memang dah jangka hubungan kami bukan untuk selamanya.

Aku menyesal. Menyesal sangat-sangat dengan keputusan aku yang acah-acah power pergi spy boyfriend sendiri. Firstly, aku rasa tertipu. Of course bila kita dapat nampak dengan mata sendiri boyfriend tengah sibuk melayan perempuan lain, kita definitely rasa tertipu. Tapi sejujurnya aku rasa better aku tak tahu dari tahu. Better aku tak nampak semua tu tadi sebab pedih dia lain macam. Aku susah nak gambarkan bagaimana terguris lah aku rasa. Sakit teruk!.

Bertahun-tahun kita try jaga relationship elok-elok, jaga perasaan dia, jaga segala-galanya tentang dia last-last bila ade awek lain kangkang je, terus kita dia lupa. Sial lah! Aku bila bercinta, memang bukan niat nak main-main. Aku serious takde masa nak mainkan perasaan orang. Memang seboleh-bolehnya aku nak kahwin dengan dia..

-------

Sedar tak sedar mengalir lagi air mata aku. Cepat-cepat aku kesat. Traffic light masih merah. Lega aku. Tapi tak payah nak risau sangatlah sebab dah pukul 3 pagi ni, KL takde lah banyak sangat kereta. Aku masih terfikir kenapa lah tak pernah nak 'menjadi' setiap relationships aku. Apa entah silapnya. Apa lagi entah yang kurang. Aku dah cukup jaga dah maruah dia, maruah aku semua lah! MARUAH! Aku sambil drive terfikir, mana aku campak maruah aku tadi nangis-nangis kat tepi dinding corridor tingkat 14 condo tu tadi sambil tunggu lift sampai? Nangis pasal jantan tak guna?.

Mana aku campak maruah aku pepagi buta mengikut jantan sampai ke rumah? Memanglah aku spy dia tapi berbaloi ke? On another look, apa yang aku buat ni pun membahayakan nyawa aku kot! Nasib baik tak kena rompak ke culik ke rogol ke hape. Pepagi buta dok berlegar-legar tengah kotaraya, gila ke hape! Bala jangan sebok dok dicari. Marah, aku rasa marah pada diri sendiri ni lagi kuat dari rasa kecewa. Ya, aku sedar sebenarnya aku marah kat diri sendiri sebab terlalu percayakan cinta..

Aku rasa sangat malang. Aku rasa bodoh. Aku rasa dunia ni tak adil. Susah sangat ke aku nak bahagia? Nasib baik aku dah sampai rumah. Aku matikan engine, masuk rumah. Aku tak tahu kenapa aku rasa frust gila babi. Babi pon tak pernah se-frustrated macam aku lah aku rasa. Malam tu aku biar je berlarutan sehingga ke pagi. Aku tak boleh tidur. Kepala otak aku asyik replay je scene boyfriend aku menggedik ngan minah Pinoy tu tadi. Dari sibuk ber-shopping, pergi makan, pergi simpan barang dalam kereta, pergi mid-night movie sampai beromen dalam kereta and finally masuk condo..

Aku call office, aku tak sihat amek MC. Aku tak rasa nak buat apa-apa hari ni. Mujur boss aku baik hati. Kerja memang berlambak tapi lantak lah! Pepandailah intern aku tu buatkan sikit-sikit. Kerja ni, sampai mati pun tak akan habis. Dah lah selain boyfriend, hidup aku banyak aku abdikan untuk kerja so sekali-sekala aku cuti, aku rasa aku berhak! Tak, aku tak benci kerja aku cuma aku rasa life aku mmg hanya untuk kerja dan boyfriend. Mak ngan Ayah pun aku dah lama tak jenguk. Dah lah diorang bukan nun jauh kat Kokdiang pun, ade je diorang duduk kat Taman Melawati tu. Aku choose untuk pindah sebab senang ulang-alik pergi kerja..

Bahana neglect mak bapak kot, tu yang banyak benda aku buat tak menjadi. Aku bangun dari katil malas lah nak mandi lagi sebab pagi tadi aku dah memang mandi. Bersiap acah-acah bahagia, aku keluar pergi beli breakfast then terus ke rumah parents aku. Macam biasa, diorang happy je nampak aku. "Adik!!", mak aku menjerit. Happy nau-nau orang tua ni nampak aku. Bertambah happy bila dia nampak aku bawak nasi lemak. Mak aku memang favourite dia nasi lemak. "Ayah mane mak?", saje aku tanya padahal aku pasti ayah aku masih tengah berdengkur. "Mane lagi? Tido lah!", jawab mak, seperti yang aku jangka..

"Apa mimpi adik datang pepagi ni? Siap bawak nasi lemak lagi? This is very suspicious?", mak aku masih tak berubah. Ada je benda nak berseloroh. Aku nampak garis-garis tua makin visible kat muka mak. Makin tua dah mak aku ni. Aku malas lah nak bebankan mak dengan kekusutan aku makanya aku jawab benda yang dia nak dengar, "saje je, rindu". Menitik air mata mak jatuh kat daun pisang bungkusan nasi lemak yang dah terbuka sedia untuk dijamah. "Eh, mak! Kenapa pulak dah?", gelabah aku. "Lama dah mak tak rasa makan dengan adik. Adik nak kena pergi kerja ke lepas ni?", sayu je mak aku tanya. "Eh, mak janganlah macam ni. Tak lah hari ni adik amek cuti nak lawat mak ngan ayah lah", aku jawab dalam sebak. Sebak weh tengok mak nangis..

Mak kesat air mata dia, baru dia angkat muka dia senyum kat aku. Sumpah aku nak menangis time tu. Aku alpa dengan duniawi, aku take things for granted. Mak ngan Ayah aku bukan jauh pun tapi dah bertahun aku tak balik. Raya pun aku tak cuti lama. Rasa menyesal tiba-tiba menebal dalam jiwa tapi aku tetap buat-buat OK. Aku tahan sebak aku. Aku tengok mak aku makan dengan penuh selera lagi aku rasa sebak. Maafkan adik mak, adik lupa tanggungjawab adik bukan semata-mata bagi duit bulanan je..

Satu hari suntuk aku lepak rumah lama. Bilik aku masih sama macam aku tinggalkan cuma cadar and langsirnya bertukar. Aku tahu mak memang suka mengemas bila dia bosan. Melihat keadaan bilik aku, aku dapat agak yang dia sangat bosan duduk rumah tu. Patut ke aku balik sini? Kos sewa rumah kat Putrajaya tu kalau aku calculate balik, sama je macam kos ulang-alik. Lama gak lah kut aku berfikir sampai terjerit-jerit mak aku panggil aku dari dapur. Bila mak jerit nama kau, automatic kau berlari turun. "Adik, cepat lah!!", jerit mak aku. "Jaaaapppp... I'm coming!!", sambil berlari sambil menyahut..

Rupanya dia nak aku tolong dia kat dapur. Lunch aku hari ni simple je tapi sangat lama gila aku dah tak makan semeja dengan parents aku. Aku terus terasa macam balik raya. Terlupa kejap lah aku kat si Fikri sang ex-boyfriend. Tiba-tiba hand phone aku berbunyi. Aku macam nak pergi angkat tapi aku segan nak bangun dari meja makan. Ayah memang pantang orang jawab telefon waktu makan. Aku ingat lagi dulu-dulu kalau kawan call time dinner mesti ayah aku marah. Malu wehh. Selalu bila kawan-kawan aku call rumah bila dengar suara ayah mesti letak..

"Adik tak nak angkat ke?", ayah aku tanya. "Aik! Kan tengah makan ni, biarlah nanti adik return je lah call tu", aku menjawab sambil tersengih-sengih macam kerang busuk. "Kot lah urgent. Tapi elok lah jugak tak angkat. There's nothing more important than a family lunch", seperti biasa ayah memang ambil berat bab-bab kekeluargaan. Sebab tu lah aku susah nak cari orang macam ayah aku, nak buat jadi suami. Ke aku yang memang tak pandai cari?.

Lepas makan, lepas kemas meja ngan dapur, kami satu family tersadai depan TV. Seperti biasa, parents aku memang akan tengok Law and Order. Berjuta case dah diorang settled. Kalau one day diorang nak buat jenayah, sure diorng boleh terlepas sebab tau proses kehakiman. Nak nak bila diorang pun memang avid fan untuk crime solving punya series. Power! Aku teringat tadi hand phone aku berbunyi. Aku check tengok ade 30 text messages dari Fikri dan dua miscall dari dia juga. Aku abaikan..

Aku tak boleh nak handle masalah kami ni. Aku terlalu sayangkan dia dan aku terlalu kecewa dengan dia. Biar aku cool down dulu. Biar aku tenang dulu. Biar aku jadi rasional balik, baru aku rasa aku boleh bersua muka dengan dia. .



Author Image

Abraham Yusoff
Kali pertama hantar karya dekat sini. Harap dapat sambutan. Bolehlah teruskan lagi menulis lepas ni. Enjoy. :)

No comments:

Post a Comment

Kembali Ke Atas