Home Ads

Wednesday, February 22, 2017

Melankolia

Oleh : Abraham Yusoff


Bab 3 - Lari


"WOI!! Jangan bunuh diri woi!!!", ada suara menjerit ke arah aku. Aku tinjau ke bawah, terlihat satu figura lelaki dewasa melambai-lambai ke arah aku.

"JANGAAAAANNNN!!!!", dia menjerit lagi. Kelihatan dia berlari masuk ke dalam bangunan. Lebih kurang 10minit, dia tiba di hadapanku. "Jangan lah bunuh diri cik gadis.", dalam termengah-mengah dia bercakap. "Bila masa pulak aku nak bunuh diri? Ni memang tempat aku lepak lah gila!", selamba aku menjawab buat-buat marah.+

Dia melihat sekelilling. "Memang aku suka melepak atas bangunan rumah kedai ni", aku mencelah dalam dia melihat-lihat keadaan persekitaran. "Tak takut ke kotor?", tanya dia. "Tak kotor lah! Kalau kau takut, pergilah turun!", aku menjawab dalam nada sombong. Aku tak benci mamat ni tapi aku tak suka orang invade privacy aku. Walaupun aku sebenarnya tengah trespassing duduk atas bangunan neh.

"Gaya pakaian macam orang senonoh, apsal duduk atas bumbung?", tanya dia lagi. "Sibok dah kenape? Kau ni siapa?", aku bertanya hanya sekadar melanjutkan perbualan. Takde niat pun nak kenal dengan mamat neh. "Aku, nama Amir! Kalau malas nak panggil Amir boleh panggil Am", jawab mamat ni sambil hulur tangan. Aku sambut salam dia dan menjawab ringkas, "Lia".

"Uihh, Lia je? Nama penuh tadak?", tanya dia lagi. "Ade, Azalia", sekali lagi aku jawab ringkas.

Mulai saat tu, wujud lah satu kenalan baru dalam hidup aku yang bernama Amir. "Kau duduk atas ni, kau rasa best?", Amir tanya lagi. Aku dah mula annoyed dengan soalan bertubi-tubi tapi aku faham, kami baru kenal makanya dia mestilah tak faham aku. "Tak lah best mane tapi bila aku kat atas ni, terputus jap lah hubungan aku dengan dunia", jawab aku. "Putus hubungan dengan dunia? Betol lah kau nak bunuh diri kan? Takde nye orang bernyawa boleh terputus hubungan dengn dunia kalau tak mati", tanya Amir lagi. Statement menyakitkan hati tapi relevant. "Aku ni penulis, jadi ayat aku kau tak boleh amek literally", masih lagi aku menjawab dengan ikhlas. "Kau ada tulis buku ka? Bak mai satu aku nak baca!", pinta si Amir. "Aku non-published writer lah", jawab aku. "Jap, memang kau asyik nak tanya aku berlambak soalan eh?", aku sambung. "Aku kena buat kau rasa masa kau occupied so that kau tak rasa nak terjun bangunan", dengan pantas si Amir menjawab. "Dah lah aku malas nak layan kau! Aku nak balik! Bye!", aku lambai kat muka Amir dan blah.

Aku nak duduk kat rooftop tu tapi Amir ni semak lah. Aku tak suka bila ruang aku diganggu. Sekarang aku tak tahu nak pergi mana. Typical of Azalia, bila ade benda tak best, blah! Bab-bab lari dari kenyataan memang aku champion. Aku mampu lari dari benda yang buat aku rasa tak senang.

Bab 2
Author Image

Abraham Yusoff
Kali pertama hantar karya dekat sini. Harap dapat sambutan. Bolehlah teruskan lagi menulis lepas ni. Enjoy. :)

No comments:

Post a Comment

Kembali Ke Atas